"Iwona, Ty to masz pracę marzeń! Iwona, fajnie jest tak jeździć w różne miejsca i pracować z nowymi osobami! Ty to masz dobrze, pracujesz tylko kilka miesięcy w roku!" – to słyszę najczęściej od osób, które widzą mnie raz na jakiś czas :). Te rozmowy stały się inspiracją do napisania tego tekstu. Powstał on dla wszystkich, którzy interesują się zawodem Wedding Plannera czy Event Managera. Jeśli tu jesteś, na pewno chciałabyś poznać jego blaski i cienie. Dowiesz się również, jak to jest być właścicielem firmy w branży, która nie do końca jest jeszcze odkryta.
Na samym początku opowiem Ci, skąd wziął się pomysł na prowadzenie własnej agencji wedding plannerskiej. Zanim w ogóle pomyślałam o tym, by złożyć wniosek o założenie działalności gospodarczej (a było to w roku 2011), poznawałam tajniki branży eventowej i przez 6 lat zgłębiałam swoją wiedzę, pracując w szeroko rozumianej branży hotelarsko-gastronomicznej. W ostatnim czasie tego etapu mojego życia zawodowego zarządzałam restauracją i zespołem 40 osób, realizując bankiety i eventy dla najbardziej wymagających klientów.
Dzięki swojemu doświadczeniu dziś z łatwością planuję pracę i piszę scenariusze uroczystości na podstawie całej logistyki eventowej oraz skutecznie zarządzam licznymi zespołami podwykonawców, a także moim cudownym małym teamem Event by Ev – choć nimi akurat zarządzać nie trzeba – bo każdy wie, co ma robić :).
JAK TO SIĘ WSZYSTKO ZACZĘŁO?
Ale cofnijmy się jeszcze raz o kilka lat do roku 2013, kiedy to ukończyłam Akademię Morską w Gdyni i zostałam inżynierem wydziału Towaroznawstwa i Zarządzania Jakością oraz certyfikowanym Pełnomocnikiem ds. Jakości. Wybrałam uczelnię, która nauczyła mnie ogromnej odpowiedzialności, precyzji oraz równoległego zarządzania dużymi projektami. Dzięki tym umiejętnościom mam ustalony plan na każdym etapie swoich działań, a realizowane wesela rozpatruję w ujęciu zarządzania projektem, czego intensywnie uczyłam się przez 5 lat. Wybierając tę uczelnię, nie wiedziałam, że będę prowadzić własną firmę i to jeszcze agencję wedding plannerską. W tamtym czasie była to branża, która - powiedzmy sobie szczerze - w Polsce dopiero raczkowała. Kiedy podejmowałam decyzję o mojej ścieżce kariery, było kilka zawodów, które pociągały mnie w sposób szczególny. Dodatkowo bardzo chciałam robić coś co będzie spójne ze mną wewnętrznie.
Jak się okazało już na studiach, miałam to szczęście (albo umiałam wyciągać szybkie wnioski), że odkryłam i wybrałam zawód, w którym realizuję swoją pasję do zarządzania, podróży i projektowania, a przy tym wspieram moich klientów w realizacji ich marzeń. Przełomowym momentem było dla mnie przyjęcie weselne, na którym byłam obecna jako gość. Jako doświadczony manager restauracji zostałam obdarowana zaufaniem pary młodej (moich przyjaciół) i zaangażowana w organizację tego wydarzenia. Wiedziałam, ile wysiłku potrzeba, by cała uroczystość odbyła się zgodnie z planem, aby była spójna i dopracowana, aby wszystkie elementy były dostarczone na czas, a zaproszeni goście czuli się dopieszczeni. Wtedy też zrozumiałam, że nie mogę jednocześnie być gościem i cieszyć się z celebracji ważnych momentów oraz pilnować wszystkich szczegółów i podwykonawców.
Zrozumiałam też, że miarą sukcesu organizowanego wydarzenia jest nie tylko spójna stylizacja wizualna. Wiedziałam, że to jeden z elementów układanki. Kolejne to wysoka jakość obsługi, dobrze opracowany scenariusz oraz podwykonawcy, których zapraszam do współpracy. Podjęłam decyzję, że chcę organizować nowoczesne wesela i eventy, na których wszystko będzie dopięte na ostatni guzik. Dzięki temu czas, który jest konieczny na przygotowanie takiego wydarzenia, w całości będzie mógł być przeznaczony dla pary młodej. Postanowiłam, że będę urzeczywistniać marzenia innych i pomagać tym osobom, którym zależy tak samo na efekcie końcowym, jak i na celebrowaniu ważnych dla nich chwil. Wykorzystałam swoje doświadczenie, wiedzę i otworzyłam Agencję Ślubną oraz Pracownię Dekoratorską Event by Ev.
POCZĄTEK NIGDY NIE JEST ŁATWY
Oczywiście początki nie były łatwe i firma nie realizowała tylu wesel, ile w chwili obecnej. Musiałam wykazać się cierpliwością, zaangażowaniem i żmudną pracą. Dodatkowo cały czas uczyłam się prowadzenia biznesu. Ponieważ nikt z moich bliskich wcześniej tego nie robił, ja działałam sama i sprawdzałam. Całe moje życie starałam się trzymać jednej zasady: jak już się czegoś uczę, to wybieram najlepszych w swojej dziedzinie. Zamiast z pierwszych zysków kupować nowy samochód, inwestowałam w swój rozwój. Chyba nie chcę tego sumować, ale przez ostanie 2 lata na szkolenia wydałam ponad 20 000 zł.
Czas upływał, Event by Ev cały czas się rozwijało, a ja wraz z nim. Dziś już mogę powiedzieć, że mam zespół sprawdzonych osób, który nie stoi w miejscu i rozwija się wraz z Event by Ev. Doszłam do momentu, w którym i ja dziś szkolę i dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem. Sprawdziłam wiele narzędzi i metod - na ich podstawie opracowałam autorski program szkolenia Skuteczny Wedding Planner. Program, który ma na celu przekazanie możliwe najwięcej uczestnikom warsztatu. To nietypowe szkolenie, na którym przekazuję nie tylko wiedzę branżową. To warsztat, w którym jeszcze lepiej poznajesz siebie, swoje mocne strony i zyskujesz wiedzę z zakresu prowadzenia przedsiębiorstwa.
Skąd mam pewność, że jest on skuteczny? Ponieważ sprawdziłam go na sobie i działa! Na podstawie metod, które wykorzystuję na co dzień, swojego doświadczenia oraz umiejętności prowadzenia biznesu dodatkowo stworzyłam specjalny pakiet Event Business Academy - cykl szkoleń i spotkań, na których ja sama oraz inni specjaliści z branży przekazujemy wiedzę potrzebną osobom, które chcą odnieść sukces w tym zawodzie! Pragnę dzielić się z innymi tym wszystkim, co sprawia, że możesz prowadzić biznes na własnych zasadach. Dlatego właśnie powstała moja druga marka Business by Ev. Więc jeśli chcesz czerpać jeszcze więcej, to zapraszam Cię do śledzenia mojego profilu na Facebooku.
MINUSY ZAWODU WEDDING PLANNERA
Aby odnieść sukces w tym zawodzie, trzeba poznać jego plusy i minusy i dopiero później zdecydować, jaką ścieżką kariery chcemy iść.
Na moim szkoleniu uczę, że aby realizować się w organizowaniu wesel czy eventów nie trzeba od razu zakładać własnej firmy. Można to robić chociażby pracując w agencji ślubnej u kogoś, czy organizując wesela w restauracjach lub hotelach.
Przechodząc do meritum, chciałabym przedstawić, jak obiecałam, blaski i cienie zawodu Wedding Plannera/Event Menagera.
-
ZAPOMNIJ O WAKACJACH LATEM
Stety i niestety w Polsce sezon ślubny przypada na ciepłe miesiące w roku, tzn. trwa miej więcej od maja do października. Wesela zimą czy jesienią to sporadyczne przypadki. Zatem wtedy, kiedy dzieci mają wakacje, a znajomi planują urlopy, organizatorzy wesel mają najwięcej pracy (mówię najwięcej bo w reszcie roku też pracują!)
-
PRACA W WEEKENDY I CZASAMI W ŚWIĘTA
Praca Wedding Plannera w sezonie ślubnym to przede wszystkim praca w weekendy. Bywały sezony, że od kwietnia na swój pierwszy wolny weekend czekałam aż do września. I coś Ci zdradzę, często tylko dlatego, że miałam wesele u siebie w rodzinie :). W Święta bardzo często przeprowadzamy spotkania z naszymi parami młodymi, bo właśnie wtedy przylatują do Polski. Nie będę ukrywać - na pewno w tym zawodzie masz mniej czasu na życie towarzyskie. Ale to tylko przejściowy etap. W momencie, gdy stać Cię będzie na delegowanie obowiązków lub zatrudnienie kolejnego konsultanta ślubnego, będzie już tylko lepiej!
Jeśli jesteś osobą, która lubi stabilizację (przede wszystkim tę finansową) i nie wyobrażasz sobie, że nie dostajesz co miesiąc wypłaty w określonym dniu, to może być dla Ciebie duży problem! W tym zawodzie dochody są zdecydowanie nieregularne. Jeśli pracujesz w agencji ślubnej czy eventowej, to tutaj szef też nie zagwarantuje Ci stałej wypłaty. Wszystko zależy od liczby i wielkości realizacji.
-
SAMODZIELNIE OPŁACAMY ZUS I PODATKI
Niektórzy mówią, że to minus tego zawodu. A ja mówię, że to kolej rzeczy w zasadzie każdego, kto otwiera własną działalność. Jeśli prowadzisz własną firmę, to Ty musisz dbać o sprawy finansowe, w tym składki i podatki. Dlatego oprócz tego, że kochasz planować i organizować, dobrze abyś pokochał jeszcze liczby!
-
JESTEŚMY ODPOWIEDZIALNI ZA WSZELKIE KOSZTY ZWIĄZANE Z PROWADZENIEM BIZNESU
Powiem krótko: dosłownie wszelkie wydatki leżą po Twojej stronie i musisz to tak zaplanować, aby było po prostu dobrze! Jesteś szefem, a szef płaci za wyjazdy, diety, paliwo, noclegi, sprzęt biurowy, auto, abonamenty, naprawy, reklamę i tak mogę wymieniać bez końca!
-
JESTEŚMY ODPOWIEDZIALNI ZA WSZELKIE DECYZJE I LUDZI, Z KTÓRYMI PRACUJEMY
Musisz wziąć pod uwagę, że cała realizacja nie zależy tylko od Ciebie. Połowa sukcesu to podwykonawcy i pracownicy, których zaprosisz do współpracy. Oni wykonają swoją pracę, ale to Ty będziesz odpowiedzialny za sukces projektu lub jego brak! Dlatego tak ważne jest to, aby zaangażować się w budowanie własnej bazy podwykonawców – takich, którzy wykonają swoją pracę zgodnie z Twoimi standardami.
KIEDY MASZ STRATEGIĘ, MINUSY PRZESTAJĄ SIĘ LICZYĆ
Mam nadzieję, że poznanie tych kilku minusów pracy Wedding Plannera nie zniechęciło Cię do tego zawodu!? Powiem Tobie z własnego doświadczenia, że jeśli poświęcisz swój czas, zaangażowanie i konsekwentnie będziesz dążyć do celu, mając opracowaną strategię, która pozwoli Ci prowadzić dochodowy biznes, to wszystkie powyższe minusy przestaną dla Ciebie istnieć. No może poza pracą w wakacje, ale wtedy będzie Cię stać na egzotyczne wyjazdy w listopadzie :). Jeśli Cię nie przekonałam, poniżej przedstawiam plusy tego zawodu (plusy przynajmniej w mojej ocenie):
Podróże kocham i uwielbiam, a dzięki swojej pracy bardzo często mogę łączyć wyjazdy służbowe z prywatnymi! Dodatkowo często bywam w miejscach, których pewnie nie wybrałabym w pierwszej kolejności na wyjazd. Cudowne jest dla mnie poznawanie nowych zakątków i kultury różnych regionów!
Spotkałam się z pytaniami: Jak możesz pracować w domu? Ja bym tak nie mogła. Tyle rzeczy jest do zrobienia, że cały czas byłabym rozproszona. I co mam wtedy powiedzieć? Ja na ten moment swojego home office nie zamienię na nic innego! Wyobraź sobie, że zakładasz rodzinę i chcesz poświęcić jak najwięcej czasu dziecku i mężowi. Nie stoisz w korkach, nie tracisz czasu na dojazdy i powroty z pracy - ten czas wykorzystujesz na bycie z bliskimi lub na to, aby mieć czas np. na swoją pasję lub uprawianie sportu. Oczywiste jest to, że musisz wprowadzić pewne reguły gry (tego uczę na moim szkoleniu Mistrz Zarządzania Sobą w Czasie). Jednak to naprawdę da się zrobić! Ale żebyś mnie dobrze zrozumiała - nie pracuję w piżamie pod kocem. Jak praca to praca, na poważnie – tylko, że z domu :). I mało tego, gdy mąż zrobi Ci niespodziankę i zabierze na tydzień na Mazury, wystarczy, że zabierzesz laptopa i telefon i możesz pracować z każdego miejsca na ziemi.
-
JAK INWESTOWAĆ TO W SIEBIE I W SWOJĄ MARKĘ
Jak wydajesz już zarobione pieniądze, to albo inwestujesz w siebie, albo w swoje miejsce pracy. To, co wypracujesz, czego się nauczysz, jest wyłącznie Twoje. To Ty też decydujesz, czy chcesz zamknąć firmę, czy może ją sprzedać i zainwestować w coś nowego! Masz wpływ dosłownie na wszystko! I jak już rozwiniesz biznes, możesz cieszyć się z całkiem dobrej wypłaty!
O tak! Dosyć często, mam okazje smakować i brać udział w degustacjach różnych restauracji. To świetny czas, dzięki któremu mogę poznać nie tylko nowe smaki, ale też szefów kuchni i zadać kilka ciekawych pytań z zakresu kulinariów!
Dzięki tej pracy poznaję wiele ciekawych osób. Zarówno klientów, jak i podwykonawców, ale także osoby, które spotykam podczas licznych podróży. Analizując swoje lata pracy w Event by Ev, nie jestem w stanie chyba policzyć, ile nowych osób poznałam. Z niektórymi było mi dane nawet się zaprzyjaźnić i stworzyć ciekawe relacje na stopie prywatnej.
Chyba w ten sposób mogę opisać najcelniej kolejny aspekt, który uwielbiam w byciu Wedding & Event Plannerem. W tym jednym fachu łączę swoje wszelkie fascynacje z wielu zawodów: lidera, planisty, managera, projektanta, freelancera, scenarzysty, fotografa, podróżnika, dekoratora, hotelarza!
Jestem organizatorem nowoczesnych wesel we własnej firmie od 7 lat. Wcześniej, jak wiesz, robiłam to tylko pod markami hoteli i restauracji. W tym czasie zorganizowałam ponad 200 wydarzeń ślubno -weselnych. Praca Wedding Plannera pozwala mi nie tylko realizować się zawodowo, ale również mieć czas dla rodziny, przyjaciół, czas na podróże i pasje. Rocznie czytam około 30 książek, planuję swoje życie na rok, a czasami na dwa lata do przodu. Dziś dodatkowo jestem trenerem skutecznych biznesów usługowych i szkoleniowcem dla osób aspirujących na stanowiska Wedding Palnnerów czy Event Menagerów. Czy to dużo? Sama oceń! Ja nie zamieniłabym tego stylu życia na żaden inny!
szkolenie konsultant ślubny
Dodaj komentarz